söndag 9 augusti 2009

Ta det bästa och Lämna resten


Ta det bästa och lämna resten.

Kärlek är att vandra i tacksamhet.

Min hund Sandybell är ganska kräsen. Hon äter bara vad han tycker om och förkastar allt annat. Om jag erbjuder Sandy en bit vanligt bröd, vänder hon och går bort från det. Om jag istället breder på lite jordnötssmör, slickar hon bort jordnötssmöret och lämnar brödet.

Ta vad som tillhör dig genom att fokusera på din glädje och medvetenhet och låt sedan resten gå. Vi är inte skyldiga att stå ut med situationer som vi inte kan smälta. Vi är skyldiga att göra vad som expanderar och helar oss och förkasta det som inte får oss att växa.

Det vakna sinnet fungerar som en välsignad extraktionsapparat. Precis som en grönsaksjuicer separerar juicen från fibrerna tar den välsignade extraktionsapparat en erfarenhet och tar fram det goda i den. Den visar dig hur du kan njuta av, lära sig, eller växa från alla händelser och relationer. Allt annat är agnar, som går tillbaka in i samma område för att växa till nästa års grödor.

När vi tittar tillbaka på tidigare förhållanden, måste vi ta med oss det bästa och lämna resten. Ge tacksamhet till den andra personen och förhållandet för de gåvor du fått och den erfarenhet som fick dig att växa. Visa uppskattning, och släpp det som inte var bra. Det hör inte hemma hos dig. Ett ordentligt avslutat förhållande blir istället näringsrik mark att växa på.

Liksom lärare kommer även relationer att ge dig vishet som du kan använda, men även idéer du kanske inte förstår, håller med om, eller vill ta till dig. Ta det bästa och lämna resten. Det finns en guldklimp i varje upplevelse. Ta emot det som universum vill att du ska ha, men låt även universum ta hand om det du INTE vill ha.

Visa mig vad som är mitt, och ge mig vishet och styrka att lägga undan allt annat.

Jag öppnar upp för att fyllas med kärlek i de former som talar till mitt hjärta, och jag släpper allt som inte tillhör mig.