onsdag 26 augusti 2009

Reach for the Better & Expand yourself

För att kunna se vad några få har sett, måste du gå dit några få har gått.

 När operastjärnan Beverly Sills pensionerades från scenen för att bli styrelseledamot, var det ständigt människor som frågade hur hon kunde ge upp en sådan härlig och lukrativ karriär? Till slut lät Beverly göra ett guldhalsband som visade bokstävena "IADT". När Beverly sedan fick samma förfrågningar framöver; om varför hon hade lämnat scenen, höll hon bara upp smycket och citerade, ”Jag har redan gjort det där”      ( I’ve already done that).

Bara för att någonting har funkat bra under en lång tid, behöver det inte betyda att man måste göra det för alltid. Om du känner att det ger dig kraft och energi, och att det mättar dig känslomässigt, ska du fortsätta med det. Men om juicen är borta, måste du fråga dig själv vart ditt hjärta vill, och sedan ta en ny riktning.

Att trampa i gamla fotspår är inte att göra karriär, det kallas för att gömma sig. Vissa författare, musiker eller artister producerar ett bristande verk som är helt utan variationer. De fortsätter på ett gammalt tema, för att det säljer, men på insidan av dessa själar dör konstnären. Vad som krävs är inte mer av samma sak, utan tron och viljan att göra något nytt och annorlunda. 

Om du kan säga, "Been there, done that, då är det är dags att gå vidare. Att Leva är att våga, att utforska, nå ut, och ta risker. Den enda sanna säkerheten ligger i äventyret.

Ge mig mod att prova något nytt. Jag vill att varje dag ska vara mer levande än de tidigare.

Jag startar i ett helt outforskat område och förlitar mig till att universum vägleder mig.