onsdag 22 juli 2009

Slappna av

Slappna av!

Livet är alltför viktigt för att tas på allvar.

Det var fullsatt i den stora föreläsningssalen, och åhörarna väntade ivrigt på den kända gurun, Swami Satchidananda. Hans saffransgula mantel upprätthöll en känsla av vördnad av förväntansfulla anhängare och sekulära åskådare. Plötsligt öppnades den bakre dörren till aulan, och in stegade den mörkhyade vise mannen med de gnistrande ögonen och långt vitt skägg. Besökarna bugade och Yogin intog hans plyschstol på scen, omringad av blommor av olika sorter. Swamin tog sin plats, satte sig i lotusställning, blundade och mediterade i ett par minuter. Då han öppnade ögonen började han tala – om länge efterlängtade pärlor av visdom. "Denna mikrofon ser ut som en stor cigarr i min mun!" uttalade han, och publiken bröt ut i skratt.

Det säkraste tecknet på upplysning är glädje och skratt. Medan många av oss har tagit kontakt med den andliga vägen genom nykterhet är det istället mer exakt en väg för lek och fest.

I boken En kurs i Mirakler berättas att "separation inträffar när Guds son glömde att skratta." Om du inte kan skratta åt någonting, har du inte läkt med den erfarenheten. Psykologer har noterat att ett av de tydligaste symptomen på psykos är en frånvaro av ett sinne för humor. När vi förlorar vår förmåga att skratta, blir vi lätt galna.

Odla skratt som ett sätt att leva. Att kunna se det humoristiska i en situation är att hitta det gudomliga / fantastiska sättet att se på saker. Skratta ofta och mycket, det är den bästa behandlingen.

Hjälp mig att hålla mitt sinne för humor, låt mig komma ihåg att ingenting är för viktigt. 

Jag skrattar åt livet och åt mig själv. Jag lättar upp mitt liv med lek och fest.